Köphysteri.

Det råder verkligen köphysteri runt om i Sverige. På varenda blogg jag läser så visas det ständigt nya klädesplagg, systemkameror, barnkläder, prylar till hemmet och så vidare. Att köpa saker visar på status och det ger även fler läsare till bloggen. Det är inte konstigt att allt fler får betalningsanmärkningar och hamnar hos "kronis". Vilket jag tycker ät otroligt sorgligt.
Ibland får jag dåligt samvete att jag bidrar till denna köphysteri..
För jag älskar ju själv att shoppa, särskilt kläder och inredningsaker. Gärna grejer till min systemkamera nu också.. Och jag visar gärna mina fynd i bloggen!
Men någon måtta får det faktiskt vara. Man kan inte handla upp alla sina pengar och speciellt inte om man inte har råd! Man måste tänka efter både en och två gånger.
Häromdagen såg jag ett objektiv jag så gärna vill ha till min kamera, det var på rea för nästan halva priset mot vad det brukar kosta. Strax över tusenlappen fanns det att köpa för. Och jag har de pengarna på sparkontot, men jag var tvungen att prioritera bort det. Det finns viktigare saker att lägga de pengarna på, som exempelvis semesterpengar till resan i maj eller till att spara inför framtiden då vi säkert kommer ha massa utgifter då vi så småningom flyttar.
Jag får helt enkelt köpa objektivet en månad då jag får ut lite mer pengar, antagligen när jag börjar jobba lite extra eftersom föräldrapenningen jag har inte är den bästa.
Jag har flera i min omgivning som har köpt diverse saker på avbetalning. Något som jag absolut inte skulle göra om det inte var absolut nödvändigt! (Det vill säga om jag behövde något som vi inte klarade oss utan i vardagen och inte hade råd att köpa det). Men annars, absolut INTE!
Vill man ha något så spar man till det och köper det när man har råd. Det är ju det som är tjusningen med att kunna köpa saker!!
Så det tycker jag att ni ska tänka på, köp inget på avbetalning, det är värdelöst och man betalar massa extra avgifter på fakturor & räntor. Har man råd att ta saker på avbetalning och betala för det varje månad kan man lika gärna spara samma summa varje månad och köpa det när man har sparat ihop till det.
En sak jag gör är att dra av 300kronor extra varje månad på skatten (förutom vanligt spar), då vet man med säkerthet att man inte behöver betala tillbaka något och så får man en bonus varje år lagom till midsommar som man kan köpa något för, förra året köpte jag min systemkamera för de pengarna!

Uppdatering:
Min mamma har alltid sagt att man som max ska ha EN sak på avbetalning, och då något man verkligen funderat på och velat ha länge. Som en dyrare soffa eller säng! Visst att man kanske har råd att köpa det på en gång, men det kan vara bätte att ta det på avbetalning så att man har de där tusenlapparna som en buffert utifall att något skulle hända och man behöver de sparade pengarna helt plötsligt!

Men om man tar EN sak på avbetalning tycker jag man ska tänka över omständigheterna. Exempelvis: Vad skulle hända om förhållandet skulle ta slut, har jag råd med att fortsätta betala detta varje månad?
Jag köper ju hellre en billig soffa att ha från början för att sedan byta ut den när man har pengarna, istället för att köpa en soffa på avbetalning. Men det är jag det!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Så bra skrivet Nina! Jag e helt på din linje! Är själv en av de som älskar att shoppa, men omständigheterna har varit lite tuffa då både jag o Stefan blev av m jobben i "finanskrisen" men nä jag mår bra ändå - UTAN att shoppa ihjäl mig. Däremot drömmer jag om NÄR man har råd att shoppa det ena o andra. Jag skulle aldrig få för mig att handla saker som man inte har råd till. Vi har EN sak på avbetalning o det är bilen - det tycker jag är en helt ok "sak" oxå.

Har vänner so handlar ALLT o då menar jag verkligen ALLT på avbetalning. Lånar till d ena o andra - dom skulle aldrig ha råd att skilja sig (har dom tom sagt) då är ngt snett kan jag tycka.

Hemskt att d blitt så i vårt samhälle...

Hur som, jättebra skrivet! KRAM

2011-01-07 @ 10:09:03
URL: http://minimaltes.blogg.se/2prinsessor
Postat av: Ida

Jag håller med dig till 100% Nina, det är sjukt att folk går och tar små krediter för att kunna köpa en märkesväska eller dylikt! Själv skulle jag ALDRIG ta en avbetalning om det verkligen inte var någonting jag behövde i vardagen! Varför jag har kunnat shoppa så mycket på sista tiden beror endast på att jag fyllt år och att det varit jul då jag fick lite kontanter och presentkort annars hade jag aldrig haft råd att handla såhär mycket kläder åt mig själv!!! Nu blir det verkligen till att hålla i slantarna tills vi åker på semester i juni, man vill ju inte behöva känna att man inte kan äta, dricka eller göra vad man vill där nere på grund av att man köpte den där onödiga tröjan, byxorna eller väskan här hemma i Sverige! Det är ju mycket roligare att kunna shoppa någonting som inte finns här hemma! :)

2011-01-08 @ 00:45:58
URL: http://mummylife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0