Jag förstår inte.

Jag föstår mig inte på Alliansens politik överhuvudtaget. Jag såg på tv4as valprogram igår där alliansen satt och svarade på frågor och jag kräks på deras politik rent ut sagt.
Sen förstår jag inte hur folk som har barn i förskola & skola, som pluggar/har pluggat eller ska plugga inom vuxenutbildningen, de som känner bryr sig om/älskar äldre som har eller kommer behövde ha äldreomsorg, de som känner och älskar någon som är arbetslös eller sjukskriven m.m. kan rösta blått?! Inte heller de som jag som jobbar inom vården m.m. där man tydligt ser alla nedskärningar. Jag förstår verkligen inte, men om någon vill förklara det för mig så skriv i kommentatorfältet!!!
Det enda den blåa politiken leder till är att de som har det bra får det bättre och de som har de dåligt får det sämre.

Citerar Jonas Gardell:

"

Jag är trött på privatiseringar av utmärkt fungerande institutioner som elbolag, apotek, skolor, vårdcentraler och sjukhus.

 

Alliansen är osunt fixerade vid att privat ägande alltid och utan undantag är bättre för mänskligheten, som vore det en naturlag, och denna sjuka övertro tror jag är till stor skada för dig och mig.

 

Jag tycker att det är upprörande att riskbolag kan ta ut 3 miljarder av våra skattepengar i vinst på de skolor de driver.

 

Jag tycker att det är rimligt att jag som tjänar mycket också ska betala mer.

 

Jag skäms över att ha fått såna stora skattesänkningar de sista fyra åren samtidigt som sjuka människor fasas ut ur försäkringssystemet och inte har något alls att leva på.

 

Jag skäms över att jag betalar mindre skatt samtidigt som nedskärningar inom förskolan gör att barngrupperna blir större och större.

 

Käre Fredrik, tack för skattesänkningarna, men det var inte på bekostnad av barnen, de sjuka och gamla som jag skulle få det bättre.

 

Jag ryggar tillbaka inför Alliansens revidering och relativisering av begreppet Välfärd när man nu talar om ”Välfärdens kärna”.

 

Jag tycker att borgerligheten ska ha en vision om kulturen, och att det är en skam att man inte har det.

 

Så ja, jag har bestämt mig. Kanske är det i botten en fråga om anständighet."


Jag har markerat vissa saker som är extra viktiga för mig............................

Sen vill jag också kopiera en text som Freja Kempe har skrivit:

Hej alla vänner på "andra sidan", ni är fantastiska och jag älskar er men ibland upplever jag att folk inte känner till vad som hänt under de senaste 4 åren då "ALLiANSEN" haft makten att genomföra förändringar i vårt kära samhälle..

 

Folkpartiet, Kristdemokraterna, Centern och Moderaterna lovar väljarna mer i plånboken, vilket ska leda till ökad konsumtion och därmed även fler arbetstillfällen och nya företag.

 

Hela grejen med "mer i plånboken" är inget argument som funkar på mig i alla fall, eftersom jag inte är egoist. Hellre ser jag att mina pengar går till

  • att mina och ALLA andras barn får gå i en skola av hög kvalitet med lärare som har tid till varje barn
  • att tandvården blir billigare för ALLA (även om jag har näst intill perfekta tänder och inte har något behov av tandvård för egen del)
  • att de som är sjuka ska få god vård och rehabilitering EFTER BEHOV - inte att vi utförsäkrar dem så att inkomsten halveras för dem i de tre månader de inte har "rätt" att vara sjuka längre
  • att pensionärer, som arbetat och bidragit till statskassan hela sina långa liv, ska få så mycket tillbaka som möjligt under deras sista tid i livet...

Med mera..

 

Att avgiften till A-kassan har höjts för vissa yrkesgrupper har fått många att avsluta sitt medlemskap i facket. Och angående alliansens argument om att införa en "obligatorisk A-kassa" så sa ju Herr Statsminister själv att ingen obligatorisk A-kassa kommer att införas under kommande mandatperiod - vilket innebär att folk kommer att fortsätta att vara oförsäkrade och riskerar att behöva gå på alfakassa, socialbidrag och bostadsbidrag då det oförutsedda händer. Där kan jag bara hålla med om det som Reinfeldt själv sa under partiledarutfrågningen, en obligatorisk A-kassa går inte att införa nu då medlemsavgifterna är så höga - vad var då ambitionen med höjda avgifter från första början? Att folk skulle gå ur?

 

Privatiseringen av äldreboenden är någonting som jag sett på nära håll. Jag har mött folk som beskrivit personal- och materialnedskärningarna efter att bland andra Attendo Care tagit över kommunalt styrda boenden. Personalen har fått välja om de vill vara kvar på boendet, under Attendo Cares regi, eller om de vill fortsätta vara anställda av Stockholms Stad och därmed byta arbetsplats. Många valde att byta, vilket fick vissa konsekvenser. Jag har ca 20 arbetskamrater (vänner, flerbarnsföräldrar, ensamstående, 50plussare med flera) som tvingats sägas upp eller bli sk "övertaliga" pga privatiseringen vilket även innebar att vissa avdelningar bytte personal HELT! Ta en stund och föreställ er kaoset. Detta drabbade inte bara resten av oss (trygga timanställda vikarier och de som jobbat på stället mer än 6 år) som arbetade där utan framför allt de boende på äldreboendet.

 

Någon som vill höra mer om vad ni inte sett av konsekvenserna av alliansens politik?

 

Om förändringarna som gjorts i vuxenutbildningen?

 

Eller kanske om hur antagningssystemet till universitet och högskola har gjort så att människor som gått ut med toppbetyg från gymnasiet inte har några möjligheter att konkurrera med yngre sökande som kunnat välja "rätt" gymnasieskola och "rätt" kurser på gymnasiet?

 

Kanske vill ni höra mer om hur konsumtionen som alliansen så gärna vill öka i Sverige inte bara kan driva ett land till överkonsumtion (med USA som praktexempel) utan även är fruktansvärt olyckligt ut miljösynpunkt?

 

Jag har ännu mer men anar att det blir lite overkill.

 

Plus att ni får ju mer i plånboken - det överträffar ju ALLA argument eller hur?



Ja, det var väl det. Kära medmänniskor. Tänk på vad ni verkligen röstar på och ta reda på va NI tycker är viktigast. Lite mer pengar i plånboken men försämringar inom vuxenubíldningen, äldreomsorgen, förskola & skola och inom sjukvården???? (och mkt mer......) Är det värt det????????


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0