Praktikplats!!

Ja, nu har jag äntligen fått en praktikplats! Eller fått och fått, jag har fixat den själv trots att det egentligen är upp till skolan. Är rätt så besviken på hur skolan har skött detta faktiskt, dåligt med information och inga förklaringar alls. Skulle börjat med praktik redan i måndags, och till 97% hade jag en plats på ett korttidshem inne i stan för ungdomar från 12 år med olika funktionnedsättningar. Men tydligen så "vann" de andra 3%... Och läraren hörde inte av sig utan det var jag som fick ringa runt och kolla vad som hände. Läraren har jag fortfarande inte haft någon kontakt med trots att jag lämnat meddelande på hennes telefonsvarare!
Skolan är i övrigt väldigt bra, eller helt fantastisk är väl det rätta ordet egentligen. Så det här känns så himla trist, faktiskt.  Jag har ägnat måndag, tisdag och idag till att ringa runt bland kortis och olika chefer. Lämnat meddelanden osv, utan napp. Vissa chefer svarade inte alls, och ringde inte tillbaka heller. Andra sa att de var alldelles för kort tid att förbereda inför en praktikant och på fyra korttidshem så var det omorganisation.. Det finns liksom inte så många korttids i stockholm över huvud taget så det kändes rätt kört.
Men så idag hittade jag numret till ett barn- och ungdomshem för barn och ungdomar med funktionsnedsättning. De är fyra stycken som bor där jämt, de bor alltså aldrig hemma hos sina föräldrar vilket är väldigt ovanligt i Sverige. De flesta som har barn med svåra funktionsnedsättningar, som grava cp-skador, svår autism (om man säger så?) och liknande har ju perosnliga assistenter i hemmet och sen korttidsvistelse på boenden där de är några dagar i taget för att familjerna ska få avlösning. Så med största sannolikhet har dessa fyra barn på boendet väldigt svåra funktionsnedsättningar. Men, jag vet inte det med säkerhet. Jag hoppas det! Kanske låter taskigt, men jag gillar ju att jobba med sånt och vill lära mig massor! På boendet finns även plats för 2 barn i taget mellan 5-12 år, för korttidsvistelse! Det här ska bli så himla kul och spännande!
Chefen jag pratade med var dessutom så himla trevlig, trodde inte de kunde ta in praktikanter men hörde efter med "tjejerna" om någon kunde ta sig "an mig" och återkom jätte snabbt efteråt och gav mig glädjande besked!! De kunde inte ha en enda handläggare på så kort tid, så jag kommer få gå med två stycken men det blir bara roligt!
Ibland känns det som saker och ting sker av en anledning... eller jämt kanske? Vilket fall som helst tror jag att det här är mer "jag" än vad det andra stället som läraren kunde fixa skulle vara. Min dröm är ju att jobba med barn, inte bara med ungdomar.
För övrigt så är jag genomförkyld, har jätte ont i halsen, huvudet m.m. så  jag tror inte jag hade FÅTT praktisera med funktionshindrade just nu i influensatider... Kanske inte orkat heller för den delen. Så nu ska jag bli frisk tills på tisdag! Vad jag längtar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0