Myshelg.

Helgen har kommit och (snart) gått. Vi har tagit det lugnt, hela familjen tillsamans. Underbart! Mathias hade tänkt att gå ut på lördagskvällen men skippade det. Jätte mysigt att ha honom hemma istället tyckte jag :)
Han var visserligen på hockey igår som började vid fyra om jag inte minns fel, men kom hem efteråt i sällskap av sin syster. Vi åt middag tillsammans, färsk pasta med en jätte god räksås på grädde, vitlök, tomatpuré och lite annat smått och gott. Sedan blev det lite lördagsgodis och mycket tv-tittande.
Jag och Maja skulle passa på att baka medan Mathias var på hockey, eftersom hon verkligen älskar att baka. Medan jag funderar på vad vi ska baka rotar jag lite i kylen för inspiration och upptäcker att vi visst inte har några ägg. Vad kan man baka utan ägg? Min tanke blir kakor. Upptäcker då att vi inte har något smör eller margarin - förutom LÄTTA. Vi som alltid har SMÖR och bregott hemma. Men inte den här gången. Så jäkla typiskt! Allt som fanns var flytande Smör/Rapsolja och olivolja. Det går inte att baka kakor med flytande smör då smöret ska vara hårt.. Kommer heller inte på något att baka med smält smör utan ägg.
Regn, regn och mera regn och en unge med det STÖRSTA leendet på läpparna för att hon ska få baka.
Vad gör man då?
Jo, vi bakar med LÄTTA. Jag vet, det låter verkligen superäckligt! Vi gjorde kola/chokladkakor, med lite extra kakao och sirap för att dölja lätta smaken. Det lyckades faktiskt och kakorna är helt okej om ni frågar mig. Inte för att jag kommer att äta dem, jag gillar inte kakor. Men de smakar bra för att vara just kakor.
Om någon timme ska vi bege oss till mina föräldrar och jag ska få en av mina favoriträtter som jag inte ätit på åratal, fiskpudding!! Med skirat smör. Så jäkla gott!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0