Praktiken

I fredags var sista dagen på akutvårdsavdelningen för barn. Jag har tagit hand om allt ifrån små nyfödda bebisar som väger runt 2 kg, upp till 16-åringar. Men till 95% har det varit barn mellan 0-3 år. Många med rs-virus och gastroenteriter, men även med barn pneumoni, diabetes, streptokocker, kramper, hepatit m.m.
Allt har varit jätte spännande och roligt!
Jag har fått göra massor av olika saker som att ta olika prover (CRp, blodgas, strep A, rs-test, urinstickor, avföringtest m.m), kontroller (resp., saturation, blodtryck, puls, temp, vikt m.m.), inhalerat med ailos, slemsugit övre luftvägar, varit med och assisterat vid pvk-sättning, sondsättning och liknande, sondmatat både för hand och via sondpump, haft barn med syrgas, barn som legat i cpap och mycket mer... Vi har skickat iväg barn i ilfart med ambulans till karolinska i solna där de har intesivvård för barn... Haft barn som krampar och som sjunkit i syresättning till extremt låga nivåer, som hade dött utan den vård vi gav..
Ja ALLT har varit så fantastiskt spännande och roligt!
Jag fick jätte bra utlåtande av mina handledare och de ska även rekomendera mig för högsta chefen :) Men nu är jag gravid, så jag kan ju inte jobba där på ett bra tag! Hoppas de behöver folk senare, det skulle vara min dröm att få jobba där!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0