Lite frågor & svar!

Vad heter ditt barn?

ELLEN Thelma Mantere

MAJA Alicia Mantere

När var du beräknad att föda?

E - 22 juli 2010

M - 16 maj 2007

Föddes barnet på utsatt datum, om inte när?

E - 27 juli

M - 22 maj


Hur stor var barnet vid födseln?

E - 3620 g & 52cm

M - 3465g & 52cm

Hur lång tid tog förlossningen?

E - Ca 4,5 timme från första värk, 1 time & 6 minuter på förlossningen. Krystade 6 minuter.

M - Oregelbundna värkar en hel dag, sedan 12 timmars värkar från att de kom var 3-4e minut. Krystade ca 20-25 minuter.

Tog du någon smärtlindring?


E -Lustgas sista 15 minutrarna av förlossningen, samt efteråt när jag krystade ut moderkakan och när jag syddes (3stygn).

M - Epidural och lustgas.

Är du tillsammans med barnets pappa?

Ja, sambo och förlovad.

Tog ni reda på könet?

Nej.

Om nej, vad trodde ni att barnet var för kön?

Jag trodde att både Maja & Ellen var flickor.

Hade ni bestämt vad barnet skulle heta?

Ellens namn hade hängt med hela graviditeten och var mer eller mindre bestämt om det blev en tjej, men vi hade några andra namn utifall att det inte skulle passa. Med Maja hade vi också några namn som vi valde emellan, även efter att hon hade kommit, men vi bestämde oss rätt snabbt och hade pratat om namnet Maja länge.

Hade du en svår graviditet:

Båda graviditeterna har varit "enkla", jag har sluppit många graviditetskrämpor. Sista graviditeten var dock lite jobbigare än första, jag kände mig tyngre, hade mer ont (i slutet), dessutom var värmen väldigt jobbig.

Kan du tänka dig att skaffa fler barn?

Ja, absolut! En trea om 2-4 år skulle vara underbart! (Men det beror ju helt på hur allt ser ut då. Vi kanske får fullt upp med de två prinsessor vi har och inte alls känner för en till.) Sen får vi se vad Mathias tycker om saken ;) Men först vill jag vara föräldraledig, sedan jobba och bli fast anställd, och så måste vi flytta till större boende innan vi kan börja planera för en till!

Har du fått några bristningar?

Några små, som man knappt tänker på :)

Var du nervös inför förlossningen?

Med Maja var jag inte ett dugg nervös, med Eller var jag inte nervös alls förrän värkarna hade startat och vi var på väg in. Men det släppte så fort vi kom till sjukhuset.

Hade du några cravings?
Några stycken som jag inte minns just nu....

Hur reagerade du/ni när du plussade?

Men Maja så blev vi chokade och tyckte att det var jobbigt från en början, men sedan när vi hade bearbetet det ett tag så var vi såklart världens lyckligaste :) När jag upptäckte att jag var gravid med Ellen blev vi jätte glada!!! Fast jag kunde inte riktigt tro på att det skulle gå bra och att testet verkligen stämde! :D

Hur långt gången var du när du förstod att du var gravid?
Med Maja, 12 veckor! Med Ellen 4 veckor.

Hur mycket gick du upp i vikt?
Från inskrivningen till sista vägningen, ca 12 kg med Maja och  ca 15 kg med Ellen. (om jag minns rätt).

Hur länge ammade du?
Ammade Maja tills hon var 10 månader (men då bara på kvällen/natten). Ellen helammas och kommer nog ammas i många månader till om det fungerar lika bra som det gör just nu.

Vem är barnet mest lik?
Vet inte. Ellen är nog mer lik Mathias.. Kanske Maja också??

Vad är det bästa med att ha barn?

Kärleken!

Vad är det sämsta med att ha barn?

Det är inget som är "sämst", men självklart är det jobbigt och krävande vissa stunder, som när Maja har sin sjuttonde utbrott för dagen eller när bröstvårtorna blöder pga amningen ;)

Är ditt barn döpt?
Maja döptes 20 oktober 2007 i Sköndalskyrkan. Eller ska döpas om några månader.

Hur gammal är barnet nu?
Maja är 3 år 2 månader och 3 veckor (imorgon). Ellen är 15 dagar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0